Gianmario Masala Portfolio

Get the flash player here: http://www.adobe.com/flashplayer

30 April 2010

La Sposina sbagliata, collective artist's book exhibition


I'm very glad to announce that i will partecipate at the collective expo "La sposina sbagliata" ("the wrong bride") on next 5th of May in Torino, about at 1-2 hours from Milano. The expo will take place at the University of Study of Torino Oriental Cultures Department at 2.30 pm till 4.00 pm, project by Antonella Prota Giurleo and organization by Alessandra Consolaro (professor of Hindi language and culture at Torino's University) and Anna Schoenstein (director of A Oriente! publishing house).

I have already posted on my "GM Artoworks" blog the picture i've released: La sposina (Citra Mudgal's book) and I ve already written about the first presentation of this exhibition on these pages in the article ArteAmbiente_2010. So this is a new occasion to see the wonderful artist's book all the artists made.

Here the press release in original italian from the curators:

"Succede che una splendida donna, Anna Schoenstein, ideatrice e direttrice di un’altrettanto splendida casa editrice, A Oriente! comunichi a un’artista, tra una chiacchiera e l’altra, di avere alcune copie sbagliate di un libro. Il testo, La sposina di Citrā Mudgal, tradotto dalla lingua hindi da Alessandra Consolaro, è un piccolo gioiello. Naturalmente il volume è stato poi pubblicato nel formato e con la copertina corretta ma sarebbe un peccato che, per un errore di tipografia, le copie sbagliate restassero in magazzino.
Così l’artista, che è anche curatrice, propone ad altre artiste e ad alcuni artisti di elaborare un’opera a partire da un errore. Si tratta di donne e di uomini che amano la lettura, l’arte, la poesia, la musica; tutte, tutti avranno cura del piccolo testo e lo restituiranno diverso nella sua preziosità.
Ed ecco che i libri d’artista vengono presentati all’Università di Torino dove Alessandra Consolaro insegna lingua e letteratura hindi.""

Antonella Prota Giurleo

"Il destino di un errore
Un errore. Una svista tipografica, uno scambio di copertine. Semplicemente, qualcuno si è sbagliato.
In una cultura che ammette solo la banalità della perfezione, senza essere più capace di riconoscere il fascino di ciò che non è perfetto e l’emozione dell’imprevedibilità, l’errore diventa la magnifica distinzione, la grande originalità che si trasforma in arte. Libri che non avevano altra destinazione che il macero sono diventati musa ispiratrice per una mostra di Libri d’Artista: … torri scolpite di errori, echi di album della sposa, bomboniere in bilico tra Oriente e Occidente, opere di pura astrazione, immaginario occidentale e la quintessenza dello sbaglio: un artista che smarrisce un’opera sull’errore.
"Il libro in carta è defunto. W il libro!”, come se si parlasse di una religione “nuova” che va a sostituirne una “vecchia”: nell’epoca che decreta la fine della carta stampata e l’affermarsi di innovativi sistemi di lettura - o meglio, di nuovi mercati - fortemente inquinanti e solo apparentemente liberalizzanti, essere responsabili di ogni foglio di carta stampata, prendersi cura delle pagine d’inchiostro è una sorta di impegno morale.
“A Oriente!”, una casa editrice di lingue orientali, un’esperienza tra gli alfabeti dell’Oriente e una riflessione, anche questa del tutto orientale sul Caso e il Destino.
Una mostra dedicata all’amore per i libri e certo anche al destino, ma soprattutto alle meravigliose opportunità che ci dona la capacità, teneramente umana, di commettere errori.
Errori, meravigliosi errori. Affascinanti come opere d’arte."
Anna Schoenstein

22 April 2010

Antonio Sormani, the landscape's memories


On last Saturday 10th of April i went to the vernissage of "Landscape's memory" (Memoria del Paesaggio), exhibition of paintings with artworks by Antonio Sormani and Ernesto Saracchi.The expo takes place at Sala La Pianta di Corsico (Milano) till next april 25th, arranged by Rotary Club Corsico Naviglio Grande and Banco di Celestino, 7th edition of Sprinstime in Corsico. I won't focus on Saracchi's works but on Antonio Sormani's. As Antonio said: " I never paint live from reality. I paint from memory cause what i remember is selective and keeps only what stricken more my unconscious." 


Sabato scorso sono stato al vernissage di Memoria del Paesaggio, mostra di pittura con lavori di Antonio Sormani ed Ernesto Saracchi. L'esposizione è al Saloncino La Pianta di Corsico (Milano ) fino al prossimo 25 aprile, organizzata dal Rotary Club Corsico Naviglio Grande e dal Banco di Celestino, per la settima edizione di primavera a Corsico.
Non mi soffermerò sui lavori di Saracchi ma su quelli di Antonio Sormani. Come Antonio ha detto: "Non dipingo mai dal vero. Dipingo a memoria percè il ricordo è selettivo e conserva solo quello che colpisce il mio inconscio".
 
Antonio Sormani with a friend
As i know Antonio since long time (ages i could say), he is serious and rigoorous in his art and this expo shows how he is perform his concept of memory: remember something is like to see it for the first time, discover it right now....And this is the source of Antonio's inspirations: memories and not the look at the things. His oils of canvas are splitted in four squares that have the hard job of contain, keep his idea of the subject. The shadow of someone, the silhouette of a landscape... the light sign of what he draws on the canvas, founded on what he "knows" is his subject.

Conosco Antonio da molti anni (moltissimi direi), è serio e rigoroso nella sua arte e questa esposizione mostra come lui considera il concetto di memoria: ricordare qualcosa è come vederla per la prima volta, scoprirla in quel momento...E questa è la fonte della sua ispirazione: ricordi e non lo sguardo sulle cose. I suoi lavori ad olio sono suddivisi in quattro riquadri che hanno l'ardua compito di contenere, trattenere la sua idea del soggetto. L'ombra di una figura, la silouette di un paesaggio in lontananza....il segno leggero di quello che lui disegna sulle tele, basato su quello che lui "sa" essere il suo soggetto.
the artworks
And this need of order, this precise boundary of his art is the "field" of the artist's meanings: fours squares like photographs. Perfect to keep inside all the emotions, the chromatic impressions, the balance... playing inside the square shape reminding of Giorgio Morandi ("di morandiana memoria.." like Lorella Giudici said), till the essential and pure and geometric squared spaces of Piet Mondrian and Kazimir Malevic.


E questo bisogno di ordine, di un confine preciso alla sua arte, è il campo dei significati dell'artista: quattro quadrati come fotografie. Perfetti per trattenere all'interno tutte le emozioni, le impressioni cromatiche, l'equilibrio....giocando con la forma quadrata di morandiana memoria, fino agli essenziali e puri spazi quadrati e geometrici di Mondrian e di Malevic.

the artworks
In these four definite spaces we can see a place where compositive codes, thoughts and internal tensions of the artist try to look for a balance...and they finally do. And the artworks have the lightness of poetry.

In questi quattro spazi ben definiti possiamo vedere il posto dove i codici compositivi, i pensieri e le tensioni interne dell'artista cercano di trovare un equilibrio...e finalmente lo trovano. E le opere hanno la leggerezza della poesia.


the artworks
The vernissage itself was very nice, alot of old friends and people drinking great wine and tasting goodies for about four hours, that i spent chatting, admiring the artworks and taking pictures till the end of the event.

Il vernissage è stato bello con molti vecchi amici e gente a bere un ottimo vino e spizzicare assaggini vari per almeno quattro ore, che personalmente ho trascorso chiacchierando, ammirando i lavori in mostra e scattando fotografie fino al termine dell'evento.

the "buffet"
When all the people went home Antonio said:"lets go to have an ice cream" so we walked to downtown having a beautiful conversation about art and photography. Antonio said that the reality attitude of photography is ended with the use of Photoshop: nobody today can't say  what is real or "photoshopped" on a picture and he doesn't like that. Sure i didn't agre (LOL): i love use photoshop to add "personality" to a photograph or simply leave my sign.

Quando poi sono andati tutti via Antonio ha detto: "andiamo a farci un bel gelato" e cosi abbiamo passeggiato in centro, chiacchierando amabilmente a proposito di arte e fotografia. Antonio sostiene che l'attitudine a mostrare il reale della fotografia è finita con l'avvento di Photoshop: oggigiorno è davvero difficile distinguere un immagine reale da una "photoshoppata" ...e a lui questo non piace. Di sicuro non sono d'accordo (haha): adoro usare photoshop per aggiungee personalità ad una foto a anche solo per lasciare il mio segno.

 Antonio's smiles at the vernissage
We continued till dinner time that interesting chat (talking about also photographer-artists we can follow on the net like Yell Saccani or Katia Chausheva): I have a high opinion of Antonio and his experience, so every analisys we do together helps me to grew in my artistic beliefs and in understanding...thank you!

Abbiamo continuato la nostra interessante conversazione fino ad ora di cena (parlando anche di fotografi artisti che si possono seguire in rete come Yell Saccani e Katia Chausheva): ho un'alta opinione di Antonio con la sua esperienza, quindi ogni analisi che facciamo insieme mi aiuta a crescere nelle mie convinzioni artistiche e in comprensione...Grazie!
(Photos  by G. Masala)

12 April 2010

Drawing Dreams Foundation

"Penguins"
Gwen, age 8, Columbia, Maryland

I'm very pleased to inform that I have been asked to partecipate with some of my images on behalf of the Drawing Dreams Foundation, a new Berkeley, California-based nonprofit organization that helps provide art supplies to children's hospitals,  and other organizations where the need arises.

The website albums expose artworks done by children, as part of the Children Helping Children gallery, and artworks by visual artists, painters, photographers from all over the world, inside in Artists Helping Children gallery. The feautured art in the galleries are then printed on the notecards from Drawing Dreams, given to donors to thanks them for their support.

I am very happy to give a little contribution for a beautiful cause, with my Sentiment Series photographs You can go to see all the amazing pieces showed in the galleries. Sorrow is now display on page 1, and just in the center of the page you can find a link to my Portfolio website (and of many other wonderful artists).

If you would like to give a contribution too, in appreciation of your $ 25.00 donation to Drawing Dreams they will send you the premier set  of twelve 5x7 note cards featuring art created by talented artists from around the world.


07 April 2010

ArteAmbiente_2010


On last March, 18 I partecipate to the meeting ArteAmbiente_2010 (art/ambient) at Gheroartè, “laboratori di espansione creativa” (warehouses of creativity expansion), in Corsico at Milan's door (Italy). It was about works of artists using only ecological compatible and/or re-used and/or recyclable materials. The curators of the event were Antonella Prota Giurleo, Stefania Tussi, Marco Fantasia, that showed the works by some artists, collected for the meeting, and the previous experiences of some art exhibitions all around Italy and Europe and the world.

At first Marco Fantasia exposed the life and the activities of Gheroartè, as a place for artistic and musical events, with a selected eye on some expos about recycled materials installations (Katerina Gutierrez, Michele Lorenzelli, etc.).

Gheroartè

Then the artist Antonella Prota Giurleo referred,  projecting on a screen with her laptop, about others interesting meetings and exhibitions that had taken place at Parco Sud Milano, Firenze (Florence), Gaeta, Napoli (Naples), Paris and FIAC. She also commented with the help of the present artists the amazing (or only interesting) artworks like installations, sculptures or paintings, showed on the screen.

Antonella started her presentation from the documentation themes you can see in Nature and Culture at Oltreluna to go on with the analysis about art movement of Cubism, Surrealism and the “objet trouvè”, Louse Nevelson till the Land Art and the attention to the ambient creating and making art.

Gheroartè

Also in Italy the care of the ambient in art is assuming great interest: we have the sixth edition of “RiartEco” in Firenze, “Art in ice”, "Pietrarte” and Fienarte in Livigno (curator Luca Rendina), the “Asolo Recycled Art Festival” in Asolo, Ambientarte in Gaeta,“Nonsibuttavianulla” in Genova, “ScArti” in Avellino, “la via del Fieno” a Rocca Brivio in San Giuliano Milanese and many others.

Antonella Prota Giurleo also curated by herself “Ambientare l'Arte, in 2007, a living exhibition with eco-compatible Installations at Parco Sud in Milano: a catalogue present at the Gheroartè event showed all the artworks for the invited artists.

In the rest of the world, very interesting experiences in Argentina of artists from “Trash Art” (thanks to David Acevedo and Alberto Vàzquez), that organized a beautiful place for art called “Espacio Ave Fénix” opened to the public in 2008, with “Riciclarte” exhibition.
And the beautiful artworks of FIAC, contemporary arts fair, that takes place in Paris every year in autumn at Grand Palais and Louvre, with the partecipation of many artists from all over the world.

Bianchenere art-zine

At ArtAmbiente meeting, was also introduced the Art-Zine “Bianchenere”, magazine of street art, where all the pubished artworks are on recycled paper and in black and white only, and the curators are Antonella P. G. with Gretel Fehr. The art-zine contains artworks from invited writers, visual artists, painters and photographers and is printed in limited number of copies.


Bianchenere art-zine

Beside the presentation of all the artistic events from everywhere in Italy and abroad and of the art-zine, Antonella Prota and Stefania Tussi introduce to the public the little exhibition “Artists' books”, inside the ArteAmbiente 2010 meeting, with the art works of about a dozen artists (and myself too...grins).

"La sposina"
The idea was about to work on some mistaken prints of the book by the hindi writer Citra Mudgal “The little bride” (la sposina), published by “A Oriente!”: every artist made an artwork on a copy of the little book.

Artists' book Exhibition

Invited artists were: Nadia Magnabosco, Marilde Magni, Gretel Fehr, Antonio Sormani, Francesco Cucci, Ruggero Maggi, Peppe di Scampia, Marco Fantasia, Stefania Tussi, Donato di Poce, Isabella Gobbato, anna Rosa Faina gavazzi, Maria Grazia Zanmarchi, Fernanda Fedi, Gino Gini, Veronica Menni, Antonella Prota Giurleo and myself, Gianmario Masala. A beautiful experience to have a confrontation with other artists on same subject, the artist's book, that have a very artistic origin started with a art movement i really love: Futurism.

Artists' book Exhibition

The artists made interesting and various different artworks on the theme, and, as usual, I created a digital photo composition starting from some real photos taken with my Nikon and scans I did of the book, which in the end could have been the image of the never realised cover of the book.

At last, to close the meeting, Stefania Tussi, suggested to the present artists the realisation of two new artworks/installations to make with a metal cilinder and a cover of a cardboard box for the next month of june, that will be exsposed at Gheroartè during this 2010 (I will tell you about it for sure!).

(Photos courtesy of S. Tussi, G. Fehr and G. Masala, edited by Gianmario Masala)


06 April 2010

The Behance Network


Today i joined a new interesting network, The Behance Network, a platform for creative professional across many fields: design, architecture, editors, photographers, artists, copywriters etc, that can show their own portfolio. The network also gives opportunities to companies to find talent to hire (and to the creative a chance to get a job or a collaboration too).
The galleries of the other members are really amazing (some of them have also a portfolio on Flickr)....so I think this could be a good place where learn from them and get new inspirations too!